Mercedes har drabbats av ett stort bakslag. Nu tvingas de dra ner takten till hälften i sin lyxbilsfabrik i Sindelfingen i Tyskland. Modeller som drabbas är S-klass, Maybach och EQS.
– Mercedes vill upprätthålla och försvara den nuvarande prisnivån, uppger tillverkaren.
För något år sedan hyllades Mercedes svenske chef Ola Källenius för sin strategi att märket bara skulle sälja lyxigare och dyrare modeller. Nu slår idéerna tillbaka och Mercedes lyxbilar tappar stort. Den fallande efterfrågan på lyxmodellerna S-klass, Maybach och elbilen EQS leder nu till att Mercedes tvingas gå från tvåskift till enskift i lyxfabriken Factory 56, rapporterar Stuttgarter Zeitung.
Produktionen av lyxmodellerna dras nu ner avsevärt då skiften halveras. Sindelfingen är Mercedes mönsterfabrik som nyligen fick besök av förbundskansler Olaf Scholz. Än så länge tycks inte antalet arbetstillfällen påverkas av den neddragna arbetstakten. Istället ska anställda omplaceras inom anläggningen. Produktionen av E-klass och GLC i samma fabrik är opåverkad, uppger Carup.
– Mercedes vill upprätthålla och försvara den nuvarande prisnivån. Lönsam tillväxt är och förblir vårt grundläggande fokus, även före ren försäljningstillväxt, uppger företaget för Stuttgarter Zeitung.
Det höga ränteläget har gjort att köparna vänder sig bort från de dyraste och lyxigaste bilarna hos Mercedes. Under det senaste kvartalet sjönk snittpriset på sålda bilar med fyra procent, förvisso till den höga nivån 70 900 euro. Mercedes hoppas nu att nya elektriska CLA-modellen ska få fart på försäljningen igen.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se