Lexus och Toyota är bara två av många bilmärken som bryter mot lagen, det visar en granskning utförd av bilsajten Carup. Enligt lagen måste de upplysa bilköpare om att bilar med gammal 3G-teknik snart kommer sluta fungera – vilket Carup menar inte utförs.
– En näringsidkare vars marknadsföring är otillbörlig får förbjudas att fortsätta med denna, skriver Konsumentverket.
De svenska 2G- och 3G-näten håller på att släckas ner och under 2027 kommer Telias allra sista nät att släckas. Då kommer över 800 000 svenska bilar att tappa kontakten med näten, visar en genomgång av Trafikanalys. För många bilar innebär det att SOS-systemet eCall som är lagkrav sedan 2018 slutar fungera. Andra bilar tappar funktioner i appar som att starta värmare.
Flera bilmärken har haft 3G-modem ändå fram till årsmodell 2022. Carup har avslöjat att Toyota och Lexus fortfarande säljs med gamla 2G- och 3G-modem. Konsumentverket har skickat ett tydligt formulerat brev till MRF, Mobility Sweden och Svenska Fordonsbranschen där de upplyser om att bilar måste marknadsföras med tydlig information om de har 2G/3G-uppkoppling som slutar fungera. Carups granskning visar dock att det idag inte görs.
Enligt Toyotahandlaren Europeiska Motor informerar de inte kunder som köper nya Toyota-bilar om att de har 3G-modem som snart slutar fungera. Bara om någon aktivt frågar får de informationen. Enligt Konsumentverkets jurist Anton Mattsson uppger att beteendet kan stå i strid med marknadsföringslagen, oavsett om man köper en ny eller begagnad bil. Bilhandlare kan nu komma att förbjudas att sälja bilar utan att lämna informationen.
– Om funktioner i fordon enbart fungerar med 2G eller 3G-näten behöver tydlig information lämnas om att en eller flera funktioner i fordonet kommer att upphöra att fungera eller kommer att behöva en uppdatering för att fungera. Om informationen inte lämnas, är felaktig eller otydlig innebär det att marknadsföringen är vilseledande enligt 10 § MFL, säger Konsumentverkets jurist Anton Mattsson.
Nu kommer konsumentverket kommer nu börja göra granskningar hos bilhandlare för säkerställa att bilhandlare följer lagen och ger korrekt information.
– Konsumentverket planerar nu att granska näringsidkares marknadsföring av produkter på motorområdet för att kontrollera att marknadsföringen av produkter som är beroende av 2G- eller 3G-nätet inte vilseleder konsumenter. I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot enskilda näringsidkare, skriver Konsumentverket till MRF och Mobility Sweden.
Om inte bilmärkena och bilhandlarna bättrar sig kan de få förbud att fortsätta sälja bilarna, mot vite.
– Om marknadsföringen är vilseledande är den även otillbörlig då den sannolikt påverkat konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. En näringsidkare vars marknadsföring är otillbörlig får förbjudas att fortsätta med denna. En näringsidkare kan även åläggas att lämna väsentlig information. Ett förbud eller åläggande ska som huvudregel förenas med vite, enligt 23-24 och 26 §§ MFL, uppger juristen.
Carup har varit i kontakt med Toyotas informationsavdelning som lovat återkomma och svara på våra frågor om varför de inte följer marknadsföringslagen och utelämnar information om bilarnas gamla 3G-modem. De har dock ännu inte återkommit. Carup har även sökt MRF, men inte lyckats få en kommentar.
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se