Nu slår Lidl tillbaka mot kundernas kritik om chockhöjda priser på utgående varor.
– Vår uppfattning är att vår systematik med rabatteringen av varor flera dagar, veckor eller månader innan utgång är unik i branschen, säger Lidls presschef Nahir Aslan till Dagligvarunytt.
Nu.se avslöjade i förra veckan att Lidl chockhöjt sina priser på utgående varor. Varor som tidigare sattes ned med 70 procent har nu bara en nedsättning på 50 procent. Det kan låta lite, men fördyringen i praktiken blir 67 procent.
Dessutom har en del av personalen kritiserat att de hårt styrda vilka varor de får sätta ner och när. Nu ger Lidl ytterligare svar på tal, då kritiken uppmärksammat av den ledande branschtidningen Dagligvarunytt.
– Jag beklagar att det upplevs som kontrollerande, när kontrollerna i själva verket är ett verktyg för att minska matsvinnet och göra våra kunder nöjda genom att vara förutsägbara. Vi arbetar kontinuerligt för att samtliga medarbetare ska förstå bakgrunden till de förändringar som genomförs och vara delaktiga i vår verksamhet, säger presschefen Nahir Aslan till Dagligvarunytt.
Lidl menar att de räddat 5000 ton mat tack vare sit matsvinnskoncepet. Men nu får kunderna ändå betala betydligt mer för mat som är på väg att gå ut.
LÄS MER:
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]