Årets julklapp sågas av svenska folket

Hela 9 av 10 anser att årets julklapp – unisexparfymen, är en flopp. Det visar en ny undersökning från DealGuru, där endast 4 procent planerar att köpa den.
– Varför utse en “årets julklapp” om valet varken engagerar eller väcker köplust hos konsumenterna, säger Johan Selin, vd på DealGuru.

HUI har under mer än 30 år utsett årets julklapp och bjudit på både stora succéer, som CD-spelaren 1991 och DVD-spelaren 2000, men även mindre lyckade val som exempelvis mobillådan 2019. Nu verkar det som att valet för årets julklapp 2024, även den är lite av en flopp. 

När DealGuru, en community för shoppingintresserade, frågade sina 5000 medlemmar på Facebook om de tänker köpa den som julklapp, svarade endast 4 procent ja. Totalt deltog 137 svenska konsumenter i undersökningen och resultatet visade att endast 9 av 10 av deltagarna ansåg valet vara tråkigt och planerade att inte köpa den.
– Det enda som kommer att dofta i jul är granen, säger Johan Selin i ett pressmeddelande.

Johan Selin menar att HUI Research unisex-doften förmodligen inte är en lika stor flopp som mobillådan 2019 var. Men utifrån resultatet undersökningen gav, konstaterar han att HUI har misslyckats med sitt uppdrag och undrar om de håller på att tappa fingertoppskänslan.
LÄS MER: