Lidl laddar om fyrverkeriet i priskriget med ett nytt chockbilligt erbjudande. Direkt efter jul börjar matjätten sälja oxfilé till ett svårslaget pris.
– Vi gör varje dag vårt yttersta för att erbjuda våra kunder det bästa prisvärdet – oavsett vad man vill köpa, säger Lidls presschef Nahir Aslan.
Den här veckan är en av de viktigaste för matjättarna. Kampen om kunderna är hård och vinnaren är den som kommer med starkast erbjudanden. Lidl gör sitt yttersta för att locka kunderna genom sina dörrar och lockar bland annat med kaffe för 29,90 under julveckan.
– Alla veckor är viktiga, men julveckan är naturligtvis något extra. Det är hård konkurrens om kunderna och vi arbetar för att våra kunder ska veta att de hittar det bästa prisvärdet hos oss. Det här är ett kvitto på att vi levererar på vårt löfte till våra kunder, säger Lidls presschef Nahir Aslan till NU.se.
Men redan efter julhelgen laddar Lidl om fyrverkeriet i priskriget. Då börjar kedjan sälja oxfilé för ett svårslaget pris. Importerad oxfilé säljs för 249 kronor kilot för den som handlar för 300 kronor och har Lidl Plus. Svensk oxfilé går att lägga i korgen för den som lägger till 120 kr per kilo. Betydligt billigare än normalt. De andra kedjorna har ännu inte släppt sina priser på oxfilén.
– Svaret är egentligen enkelt: vi gör varje dag vårt yttersta för att erbjuda våra kunder det bästa prisvärdet – oavsett vad man vill köpa. Högsta kvalitet till branschens bästa pris, helt enkelt. Dessutom vet vi att vissa varor är mer populära än andra, då gör vi vårt bästa för att tillgodose det behovet, säger Nahir Aslan.
Så pass låga priser är knappast någon kassako för matjätten. Men för Lidl är det ett vapen för att locka över storhandlare från de andra kedjorna inför superhelgerna.
– Det är inte så att butikerna vill sälja det så här billigt, det är bara en fråga om att man är rädd att konkurrenterna ska göra det, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.
Matkedjorna vill att man som kund ska lockas av erbjudanden som exempelvis rekordbillig oxfilé. Sedan är förhoppningen att man ska köpa på sig mer än bara köttet – så att butiken kan kompensera för den förlusten de gjort på erbjudandet.
– Dra nytta av det här, men var en medveten konsument och se till att du inte köper för mycket. De vill ju locka in med priserna, säger Ulf Mazur.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.