Den globala elbilsförsäljningen förväntas öka med mer än 20 procent år – där marknaden drivs av Kina. Samtidigt rasar försäljningen av nyregistrerade elbilar i Sverige.
– Den globala elbilsrevolutionen verkar vara redo för en ny fas av tillväxt, säger Fatih Birol, vd för International Energy Agency.
I mars rapporterades att nyregistrerade elbilar rasat med 33,7 procent i Sverige. Ifjol registrerades 12 577 bilar medan det endast var 8336 elbilar i mars 2024, det rapporterar nu Carup.
– Riksbankens signaler om kommande sänkningar av styrräntan har gett viss ökning av privatmarknadens intresse för elbilar i mars, men tillväxtkurvan är flackare än den behöver vara för att klara våra klimatmål. Därför är det viktigt att regeringen bidrar till att elektrifieringen tar fart på privatmarknaden genom effektiva styrmedel, sa Mattias Bergman då, vd på Mobility Sweden.
De svenska siffrorna sticker ut från mängden, då den globala elbilsförsäljningen ser ut att öka med en femtedel och komma upp i 17 miljoner i slutet av året. 60 procent av de sålda elbilarna förväntas komma från Kina, men även EU har under första kvartalet av 2024 ökat sin försäljning med 4 procent jämfört med samma period ifjol, skriver CNN.
Kinas marknad av elbilar är världens största där 60 procent av elbilarna som säljs nu är billigare än bilar med förbränningsmotorer. Det är en stor skillnad från EU och USA där nya bilar med förbränningsmotorer fortfarande är billigare. Prissänkningar har dock kommit till de flesta regionerna där flera elbilstillverkare fått dra ner sina priser enormt mycket den senaste tiden. Förra veckan tvingades bland annat Tesla sänka sina priser i både Tyskland och USA.
International Energy Agency(IEA) menar dock i en ny rapport att de förväntar sig att hälften av alla bilar som säljs globalt kommer att vara elektriska till 2035. Bland elektriska fordon räknar de även med laddhybrider. Deras vd kommenterade den ökade försäljningen av elbilar så här.
– Uppgifterna visar inte alls på en omvändning av elbilarnas tillväxt. Det visar en extremt robust ökning av den globala elbilsförsäljningen, säger Fatih Birol, vd för International Energy Agency.
Till 2030 kan vi förvänta oss att nästan en av tre bilar som kör på vägarna i Kina kommer vara elektriska enligt IEA. Det är en stor skillnad från siffrorna i dag där en av tio kör elbilar i Kina.
– Denna förändring kommer att få stora konsekvenser för både bilindustrin och energisektorn, säger Fatih Birol.
I både USA och EU står elbilsförsäljningen för en stor utmaning när det kommer till priserna. Något regionerna också måste utveckla är laddningsinfrastrukturen. Det är dock något som många länder jobbar på och enligt nuvarande siffror förväntas antalet laddningspunkter i världen uppnå 15 miljoner i slutet av decenniet.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se