Samtidigt som många hushåll kämpat med skenande räntor och mäklare blivit arbetslösa finns det en vinnare på bostadsmarknaden de senaste åren. Hemnet har på bara fyra års tid lyckats fyrdubblat sina genomsnittliga intäkter per publicerat objekt på bostadssajten.
En sammanställning från Dagens Industri visar att Hemnet lyckats öka sina genomsnittliga annonsintäkter rejält på bara ett fåtal år. Under det första kvartalet 2020 låg den genomsnittliga intäkten per objekt på bostadssajten på 1 501 kronor, medan den under det andra kvartalet 2024 hade stigit till 6 274 kronor. Det motsvarar en prisökning på 318 procent på lite mer än fyra års tid.
De kraftiga prisökningarna har bland annat lett till stor irritation hos mäklare och bostadssäljare.
– Hemnet har ju bara höjt och höjt priserna. Om man tittar nu så är man väl nästan där, sa Sven-Erik Kristensen, vd på mäklarfirman Bjurfors i Göteborg tidigare under våren till Expressen.
– Det kan ju kosta uppemot 20.000 kronor att köpa en annons med en viss paketering. Och någonstans går väl en gräns för vad en säljare är beredd att betala, säger Fredrik Kjell, vd på mäklarbolaget Husman Hagberg i en intervju med Dagens Industri.
Till Ekonomikanalen EFN försvarar Hemnets VD Cecilia Beck-Friis (bilden ovan) de kraftiga prisökningarna.
– Jag skulle säga att våra produkter är de mest priseffektiva på marknaden. Som sagt, vill man sälja vill man nå ut till så många som möjligt. I alla fall majoriteten av säljare vill det. Där har vi ett oöverträffat värde, säger hon till EFN i samband med bolagets kvartalsrapport.
Det stora intäktslyftet har gjort Hemnet till en vinnare på Stockholmsbörsen de senaste åren, och bolagets aktie är upp över 68 procent bara i år. Sedan börsintroduktionen våren 2021 är Hemnets aktie upp över 130 procent.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.