Volvos nya superdiesel rekordsnål: ”Ett mästerverk”

Nya Volvo FH16 med Volvos nya superdiesel har i verkliga vägtester visat sig vara både rekordstark och bränslesnål. Lastbilen som räknas som Europas mest kraftfulla, drar fem procent mindre bränsle trots att det nya kraftpaketet pumpar ur sig 780 hästkrafter och 3800 Newtonmeter i vridmoment.  
– Våra ingenjörer har levererat en motor som kombinerar det högsta vridmomentet och effektnivån bland alla europeiska lastbilar, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Nya Volvo FH16 är inte bara Europas mest kraftfulla lastbil med sina 780 hästkrafter som förpassar Scania 770 V8 till andraplatsen. Nya vägtester visar dessutom att FH16 uppnår fem procent bättre bränsleekonomi och lägre utsläpp samtidigt som den ger sju procent mer vridmoment, uppger Volvo. Den nya motorn finns även i nya Volvo FH16 Aero, som ger ännu bättre bränsleekonomi när den kombineras med den aerodynamiska lastbilshytten, skriver Carup.

– Fakta talar för sig själva – mer vridmoment och effekt med betydande bränsle- och CO2-besparingar är ett fantastiskt resultat. Det innebär att våra kunder kan utföra sina uppdrag mer effektivt och med högre produktivitet, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvo FH16 Aeros nya sexcylindriga turbodiesel D17 beskrivs av Volvo som den ”den mest kraftfulla motorn i Europa”. Volvo D17 finns i flera effektklasser, men värstingen har 780 hästkrafter och 3800 Newtonmeter och ser till att de tyngsta lassen tar sig upp för de brantaste backarna.  Det går inte att ta miste på att Volvos ingenjörer är mäkta stolta över sitt nya kraftpaket. 

Jämfört med tidigare så har D17 en rad utvecklingar. Den lyckas få fram all kraft med hjälp av en enda men oerhört kraftfull turboladdare. Den har Volvos patenterade vågkolvsdesign, ett nytt mer raffinerat insprutningssystem och ett ökat toppcylindertryck. 

Tack för förbättringarna har den bättre motorrespons, optimerad förbränning, minskade utsläpp, utmärkt bränsleekonomi och högre effekt. Motorns bromskraft förstärks också, vilket resulterar i snabba växlingar och minskat slitage på bromsbelägg och skivor. Motorn har en speciell typ av patenterade kolvar. Den kommer att börja tillverkas i Sverige i mitten av 2024. 
– Jag är stolt över att presentera vår nya motor. Det är verkligen ett mästerverk och resultatet av ingenjörskonst i världsklass. 780-versionen är den starkaste motorn i branschen. När du klättrar i branta backar på en väg med maximal belastning vill du inte fastna med för lite vridmoment och kraft, säger Volvo Lastvagnars globala produktchef Marcos Weingaertner.

Vridmomentkurvan är väldigt flack, maximalt vrid på 3800 Newtonmeter kommer redan vid 1000 rpm. För operatörer med höga klimatkrav kan D17 köras på HVO100 i alla effektklasser. Växellådan har fått uppdateringar för att klara upp till 3800 Newtonmeter. Motorn har en slaglängd på 165 mm, cylinderdiameter på 149 mm och en kompression på 17.3:1. Det betyder att varje cylinder rymmer 2,88 liter när kolven är i sitt lägsta läge. Toppeffekten på 780 hästkrafter kommer vid 1700 varv per minut. 

Tre effektnivåer

Volvos nya 17-liters Euro 6-motor har tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk och 780 hk. Vridmomentet har ökats till 3000 Nm, 3400 Nm och 3800 Nm i toppversionen. Växellådan har uppdaterats för att klara upp till 3800 Nm, och växellådans interna effektivitet har förbättrats ytterligare på 3000 Nm- och 3400 Nm-versionerna.

Certifierad för biobränslen

Den nya D17-motorn är certifierad för att köras på HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) i alla effektklasser. Versionen på 700 hk är också certifierad för att köras på 100 % biodiesel (B100).

Volvo FH16 och FH16 Aero med den helt nya D17-motorn kommer att kunna beställas från mitten av 2024 och produktionen startar under andra halvåret 2024. 

Fakta D17 dieselmotor på 17,3 liter

DieselD17
UtsläppsstandardEuro 6
Antal cylindrar6
Slagvolym17,3 dm³
Slaglängd165 mm
Cylinderdiameter149 mm
Kompressionsförhållande17.3:1
Ekonomivarvtal900–1 300 v/min
Avgasbromseffekt246 kW (2 200 v/min)
Motorbromseffekt*525 kW (2 200 v/min)
Oljefilter2 fullflödes, 1 bypass
Oljebytesvolym, inklusive filter42 l
Kylsystem, total volym48 l

Specifikationer D17 780 hk

D17 780 hk (574 kW)
Max. effekt vid 1 700 v/min780 hk
Max. vridmoment vid 1 000–1 200 v/min3 800 Nm

Bränsle

Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)

Oljebytesintervall

Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4.

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt