Varje år sammanställer Råd & Rön en skamlista över de företag som lurar oss mest. Här är årets aktörer som platsar in på den föga smickrande listan.
Först på listan hittar vi nederländska By Métis. Under året har 529 anmälningar kommit in till Konsumentverket om företaget. Men för att toppa Råd & Röns skamlista behöver företaget ägnat sig åt vilseledande marknadsföring, tvivelaktig telefonförsäljning eller annat liknande beteende.
By Métis lockar konsumenter att använda deras tjänst för att avsluta tidningsprenumerationen. Tjänsten ser ut att vara gratis hjälp för att säga upp abonnemang, men i själva verket kostar det 400 kronor.
– Tar man Aftonbladet som exempel, det är ett par knappklick bort att säga upp den prenumerationen. Så i princip kan man säga att i många fall är det luft man tar betalt för, och man gör det ganska dyrt, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd och rön, till TV4 Nyheterna.
DinBilGaranti.se kvalar in sig på listans andraplats med 369 anmälningar till Konsumentverket. Företaget skickar ut brev som liknar fakturor, där bilägare uppmanas att förnya sina garantier. Men det rör sig inte om faktiska fakturor, utan om erbjudanden som kräver betalning.
På tredje plats hamnar Bedömahälsa.com med 340 anmälningar. Här luras konsumenter till att tro att de blir erbjudna gratis hälsoundersökningar digitalt, men i själva verket får man en faktura på närmare 900 kronor.
– Kostnaden är dold längst ner i formuläret med en lurig färgsättning. Hade det varit tydligt hade nog väldigt, väldigt få valt tjänsten, säger Daniel Kjellberg.
Fler företag som hamnat på skamlistan är bland annat av Tele2, Klarna, Nordic Best Energy och Synsam.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.