Bianca Ingrosso får hård kritik för ny bikinireklam

Bianca Ingrosso är nya ansiktet utåt för företaget Calzedonias nya bikinis. Företaget har tidigare uppmärksammats när de avslutade ett samarbete med en känd influencer genom att i förtäckta ordalag säga att hon blivit för tjock. Nu får Bianca Ingrosso hård kritik för sitt nya samarbete av sajten Bloggbevakning och i ett stort antal kommentarer på Instagram.

I onsdags publicerade Bianca Ingrosso på sin Instagram att hon nu är klädföretaget Calzedonias ansikte utåt för säsongens bikinis. Inte långt efter att inlägget publicerats började kritiska kommentarer komma in under Biancas Inlägg. En del är rena påhopp medan andra ifrågasätter Biancas val att arbeta med det skandalomsusade företaget. 

Företaget har samarbetat med flera stora influensers under åren, och för ett antal år sedan var Influencern Nicole Falciani märkets ansikte utåt. Det samarbetat avslutades dock tvärt när Nicole en dag mottog ett mejl där hon menar att det i förtäckta ordalag stod att hon var för tjock för att fronta företagets bikinikampanj. 

”Jag blev såklart ledsen, jag är en ung tjej som försöker älska min kropp men i dagens samhälle är det riktigt svårt. Min kropp är stark, sexig, vacker och jag har haft reumatism sen jag var 6 år gammal. Min kropp är en SUPERKROPP!”, skrev Nicole Falciani på Instagram. 

Nu väljer Calzedonia att använda Bianca Ingrosso, som länge varit öppen med sin ätstörningsproblematik, att fronta årets bikinikollektion. Bianca fick massvis av komplimanger i kommentarsfältet, men sakta men säkert började kritiken komma. 
“Folk skriver ju bara positiva saker om hennes utseende och kropp i hela flödet. Sedan kan man vara kritisk till varför man väljer att vara bikinimodell när man är öppen med att man har en ätstörning och inte vill bli frisk. Det har inget med varken hat eller avundsjuka att göra”, skriver en av Biancas följare i kommentarsfältet. 

Det är fler märken som verkar kunna förbise ätstörningarna för att få in Bianca Ingrosso i deras kampanjer. För ett par år sedan valde exempelvis klädmärket Gina Tricot att slopa sin ätstörningspolicy för att kunna använda Bianca i sin kampanj. 
“Dock har Calzedonia aldrig haft något typ av ätstörningspolicy utan sparkade som sagt Nicole Falciani för att hon var för ”tjock” enligt deras mått mätt, så de lär inte bry sig ett skit om vilka signaler det här sänder ut, men Bianca borde göra det”, skriver sajten Bloggbevakning.  Samma sajt ifrågasätter Calzedonias val att samarbete med Bianca Ingrosso som problematiskt.

Kritiken som Bianca nu har fått för samarbetet med Calzedonia, handlar främst om vilka val företagen och influencers gör och vad det visar för signaler till konsumenterna. Vilka incitament det ger det till dagens unga. När stora influensers väljer att samarbeta med ett företag som ratar ”tjocka” samtidigt som de verkar premiera personer med ätstörningar. 
LÄS MER: