Lidls okända jätteförlust på över en halv miljard

Tyska Lidl storsatsar på att breda ut sig i Sverige och tar andelar från de svenska matjättarna. Facit är trots det en förlust på över en halv miljard kronor på bara fyra år.
– Ägaren har också fullt förtroende för sin verksamhet i Sverige och är fullt införstådd med vår satsning i Sverige, säger Lidls landschef Jakob Josefsson till Dagligvarunytt
.

Lidl fortsätter att växa i Sverige, och har de senaste åren haft en jättetillväxt. Sedan 2020 har den tyska lågpriskedjan växt sin svenska omsättning med hela 58 procent, och bara förra året växte omsättningen med över elva procent. I början av veckan tillkännagav Lidl också att man satsar på att öka antalet butiker från nuvarande 200 till 300.

Men den stora satsningen har också kostat. Dagligvarunytt rapporterar att den tyska kedjan förlorat över en halv miljard kronor i Sverige sedan 2020. Bara förra året uppgick förlusten för Lidl till 186 miljoner kronor.

Enligt Lidls svenska chef Jakob Josefsson är de stora förlusterna en direkt konsekvens av att man har valt att hålla nere priserna och att man investerat i att modernisera butikerna.
– Vi höll vårt löfte till kunden och tog kostnaderna för det själva. Åren dessförinnan har vi haft omfattande investeringskostnader, då vi bland annat satsat mycket på att modernisera vårt butiksbestånd, säger han till Dagligvarunytt.