Stor e-handlare sålde returer som nya

E-handelsföretaget Webhallen säljer returnerade varor som nya. Tidigare erbjöd de rabatter på dessa varor, men nu avgör istället de anställda huruvida produkterna kan säljas som nya eller ej – något som kan få konsekvenser för kunden.
– Motsvarar inte en vara antingen produktbeskrivning eller vad konsumenten förväntar sig kan det anses vara felaktigt, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsumentverket, till SweClockers.  

En användare på SweClockers avslöjade nyligen att Webhallen använder en intern matris för att bestämma om returnerade produkter ska säljas som nya eller som fyndvaror. Enligt användaren ändrades denna policy för cirka ett och ett halvt år sedan. Tidigare såldes returnerade produkter i nyskick som fyndvaror med omkring 10 procents rabatt.

Matrisen visar att produkter utan tecken på användning kan återförseglas och säljs som nya, något Webhallen bekräftar. Konsumentverkets jurist Henric Jonsson menar däremot att systemet inte är helt riskfritt.
– Snittkonsumenten som köper en produkt där det inte står något särskilt antar att en produkt är fabriksny. Motsvarar inte en vara antingen produktbeskrivning eller vad konsumenten förväntar sig kan det anses vara felaktigt, säger HenricJonsson juridisk rådgivare på Konsumentverket. 

Webbhallens matris för bedömning av returer. Källa: SweClockers

Webhallen menar att matrisen inte längre används, men att det är branschstandard att sälja öppnade men till synes oanvända produkter som nya. Företaget uppger däremot att de nu kommer att granska sina rutiner för hanteringen av returer.
LÄS MER: