Okända knepet kan sänka trängselskatten

Passerar du flera betalstationer i Göteborg under samma timme behöver du inte betala för varje passage. En särskild 60-minutersregel kan hålla nere kostnaden för den som kör genom staden flera gånger på kort tid.

Den kallas flerpassageregeln och gäller för trängselskatten i Göteborg. Om samma bil passerar flera betalstationer inom 60 minuter tas bara en trängselskatt ut, enligt Transportstyrelsen. Men det är inte automatiskt den första eller sista passagen som bestämmer priset. I stället får bilisten betala det högsta beloppet av alla passager som görs under de 60 minuterna.

Så kan det fungera
Trängselskatten i Göteborg varierar med tiden på dagen. En passage kan exempelvis kosta 9 kronor under en billigare period och 22 kronor när belastningen är som störst. Om du inom samma 60-minutersperiod först passerar en station när skatten är 9 kronor och därefter en station som kostar 22 kronor blir skatten totalt 22 kronor, inte 31 kronor. Det kan göra stor skillnad för exempelvis den som har flera ärenden i centrala Göteborg under kort tid.

Max 60 kronor per dag
Det finns dessutom ett dagligt tak. Det högsta belopp som kan tas ut för ett fordon under en och samma dag är 60 kronor.
Ingen trängselskatt tas ut mellan 18.30 och 05.59. Avgiften varierar under övriga avgiftsbelagda tider mellan 9 och 22 kronor per passage innan flerpassageregeln räknas in. Regeln gäller automatiskt. Bilisten behöver alltså inte ansöka om att få passagerna sammanslagna.

Senaste nytt